Thursday, May 7, 2009

چگونه ریاضی بخوانیم؟

وقتی در مدرسه بودم خیلی جالب بود که حتی در بین بچه های رشته ی ریاضی هم برای خواندن درس ریاضی مشکل وجود داشت . در اینجا میخواهم بعضی از رازهای یک دانش آموز اهل ریاضی را به گوش دوستان برسانم:



۱.با علاقه درس بخوانید: فرق اساسی بین دو شاگرد زرنگ و تنبل همین است : اولی با درس زندگی میکند دومی با درس شکنجه میشود!! سعی کنید به درس عشق بورزید خود


۲.شب امتحان وقت درس خواندن نیست: درس ریاضی را باید فهمید و یک چیز فهمیدنی بخصوص برای کسانی که به آن عشق نمیورزند و از یاد گرفتن آن رنج میبرند نیاز به زمان طولانی دارد. باید در طول نه ماه یا سه ماه تابستان اقلا یک ساعت در روز ریاضی بخوانید در اینصورت میتوانید به ۲۰ فکر کنید.


۳.مسائل را خودتان حل کنید: مسائل را باید خود شما حل کنید. حل المسائلها سودی ندارند. نوشتن جواب تمرینها از روی دست دوستان هم همینطور . مطمئن باشید اگر این تمرینها بیجا بود مؤلفان دیوانه نبودند که این همه تمرین در کتابهای مختلف بنویسند. اگر این کار را نکنید به هیچ جایی نمیرسید.


۴.سوالات مشابه را پشت سر هم حل کنید: بسیاری از دانش آموزان در فهمیدن نسبتهای مثلثاتی و حدود و و مشتق مشکل دارند در اینجا به یاد مسلسل بیفتید. شلیکهای پشت سر هم! تعداد زیادی سوال همراه با راه حل کنار هم جمع کنید میتوانید از کتابهای شامل سوالات امتحانات که همراه با پاسخ است استفاده کنید. روی سوال اول حسابی فکر کنید اگر نتوانستید جوابش را ببینید و آنرا از بر کنید، فورا یک سوال مشابه آن (چه آنرا حل کرده اید چه جوابش را دیده اید) را مقابل خود بگذارید و رویش فکر کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید که به سوالات مشابه مانند آن مسلط شوید.


۵.با سوالات بازی کنید: علی الخصوص در مورد سوالات مثلثاتی و جبری مهم اینست که شما یک اتحاد یا رابطه ی مناسب در عبارت پیدا کنید و آنرا اجرا کنید بعد بعدی و بعد بعدی ... اگر به بن بست رسیدید از ابتدا شروع کنید.


۶.سوال را از چند راه حل جواب دهید: اگر راههای بالا را اجرا کرده اید به عنوان تیر خلاص به دیو ریاضی سعی کنید بعد از اینکه به یک سوال جواب دادید از یک راه حل دیگر آنرا حل کنید.


۷.موثر درس بخوانید:اگر چه من هنوز کسی را ندیده ام که درس بخواند و موفق نباشد ولی اگر چنین مشکلی دارید سعی کنید کیفیت و کمیت مطالعه را تا میتوانید بالا ببرید.